Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczy w Gryficach (OREW) jest placówką pobytu dziennego, przeznaczoną dla wychowanków z niepełnosprawnością sprzężoną w wieku od 3 do 25 roku życia, którzy wymagają kompleksowej, wielodyscyplinarnej pomocy rehabilitacyjno – edukacyjnej świadczonej w odpowiednich warunkach i z opieką dostosowaną do ich stanu psychofizycznego i wieku.
Od 1 marca 2021 roku w OREW uruchomiono zajęcia w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju (WWR) dla dzieci od chwili stwierdzenia u dziecka niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Terapia WWR ma na celu niwelację różnic w rozwoju różnych umiejętności pomiędzy dzieckiem z zaburzeniami a dziećmi neurotypowymi (rozwijającymi się prawidłowo). Zatem w zajęciach WWR mogą uczestniczyć dzieci, u których podejrzewa się różnego typu nieprawidłowości rozwojowe.
WYCHOWANKOWIE OREW:
– dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, objęte wychowaniem przedszkolnym, rocznym przygotowaniem przedszkolnym oraz realizujące obowiązek szkolny i nauki, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez zespół orzekających działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
– dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim realizujące poprzez zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze obowiązek szkolny i obowiązek nauki, posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych; wydanego przez zespół orzekających działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
– dzieci od chwili stwierdzenia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole, posiadające opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju wydanej przez zespół orzekających działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu.
Wczesnym wspomaganiem rozwoju obejmowane są dzieci oraz ich rodziny
W skład zespołu do wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wchodzą: pedagog, psycholog, logopeda oraz w zależności od potrzeb inni specjaliści. Wszystkie formy zajęć mają charakter indywidualnych spotkań dziecka ze specjalistą i odbywają się w oparciu o Indywidualny Program Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka opracowanego przez zespół specjalistów. Zajęcia mogą odbywać się w obecności rodzica.
EDUKACJA
Poszczególne grupy wychowawcze obejmują dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich poziomu funkcjonowania. Zajęcia odbywają się w małych grupach.
Praca z wychowankiem oparta jest o wnikliwą i wielowymiarową diagnozę, na podstawie której zespół specjalistów opracowuje indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny dla każdego wychowanka.
W zależności od rodzaju orzeczenia wychowankowie OREW realizują zajęcia:
– wychowania przedszkolnego, rocznego przygotowania przedszkolnego
– edukacyjno – terapeutyczne
– rewalidacyjno – wychowawcze.
Wychowankowie OREW realizujący wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i nauki oraz objęci są wszechstronną edukacją i usprawnianiem ruchowym. Oprócz zajęć obowiązkowych wynikających z podstawy programowej uczestniczą w życiu kulturalnym, wycieczkach, imprezach okolicznościowych oraz ważnych dla nich świętach.
W placówce funkcjonuje kółko teatralne, wędkarskie i sportowe. Ośrodek współpracuje ze społecznością lokalną. Wychowankowie OREW uczestniczą w zajęciach integracyjnych, które prowadzone są w formie wyjazdowej do innych placówek edukacyjnych lub odbywają się na miejscu – na terenie ośrodka.
METODY PRACY Z WYCHOWANKAMI OREW:
W zależności od potrzeb i możliwości wychowanka w placówce wykorzystywane są różne formy terapii i metody pracy m.in.:
– Terapia logopedyczna, psychologiczna i pedagogiczna
– Terapia Polisensoryczna wg pór roku „Poranny Krąg”
– Terapia Snoezelen (Sala Doświadczania Świata)
– Integracja Sensoryczna
– Terapia Ręki
– Trening Uwagi słuchowej metodą Tomatisa
– Metoda Ruchu Rozwijajacego W. Sherborne
– Metoda F. Affolter
– Programy Aktywności M. i Ch. Knillów
– Metoda Pedagogiki Zabawy
– komunikacja alternatywna i wspierająca AAC,
– Metoda Krakowska
– Trening Samoobsługi
– Trening Umiejętności Społecznych
– Arteterapia
– Muzykoterapia
– Dogoterapia
– Hydroterapia
– Usprawnianie ruchowe metodą NDT Bobath i Vojty.
CZAS PRACY
Ośrodek jest placówką feryjną , czynną jedenaście miesięcy w roku (od września do czerwca zajęcia edukacyjne, w lipcu rekreacyjno-opiekuńcze ), od poniedziałku do piątku.
BAZA LOKALOWA:
Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczy ma siedzibę w Gryficach przy ul. Pocztowej 4 i 3-go Maja 22.
Ośrodek dysponuje specjalistyczną bazą lokalową edukacyjno- rewalidacyjno – terapeutyczną: Certyfikowaną Salą Doświadczania Świata, salą Integracji Sensorycznej, gabinetem logopedycznym, psychologicznym, gabinetem hydroterapii , halą sportowo-rehabilitacyjną oraz salami terapeutycznymi. Wszystkie pomieszczenia wyposażone są w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci
TRANSPORT
Wychowankowie OREW realizujący wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i nauki dowożeni są na zajęcia a koszty transportu pokrywa gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka .
ODPŁATNOŚĆ
Udział wychowanków w zajęciach prowadzonych w OREW jest bezpłatny.
Rodzice ponoszą jedynie koszt wyżywienia.
KADRA
W ośrodku pracuje wysoko wykwalifikowana kadra, która stale podnosi swoje kwalifikacje . Zajęcia grupowe w placówce prowadzi wychowawca: nauczyciel – terapeuta , z którym ściśle współpracuje pomoc wychowawcy oraz specjaliści indywidualni.
W zależności od potrzeb i możliwości, wychowanek może uczestniczyć w grupowych lub indywidualnych zajęciach prowadzonych przez psychologa, logopedę, oligofrenopedagoga, terapeutę integracji sensorycznej, muzykoterapeutę i fizjoterapeutę. W OREW prowadzone są także zajęcia z dogoterapii, hydroterapii oraz zajęcia na basenie.
Przeznaczony dla osób dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie, w stosunku do których prowadzi się szeroki zakres działań mających na celu poprawę ich ogólnej sprawności, przygotowania do podjęcia pracy oraz normalnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Mieszkania wspomagane
Aktualnie prowadzimy dwa mieszkania wspomagane dla czwórki naszych podopiecznych, którzy mieszkają w blokach, wśród społeczności lokalnej, usamodzielniając się pod okiem asystenta, który wspomaga w sprawach życia codziennego, jednakże nie zamieszkuje wspólnie a opieka i wsparcie odbywa się w zależności od potrzeb i ukierunkowana jest na uzyskanie przez osoby jak największej niezależności w codziennym funkcjonowaniu.
Zadania warsztatu:
Warsztat jest placówką stwarzającą osobom niepełnosprawnym niezdolnym do podjęcia pracy możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywrócenia umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia.
Rada Programowa
Grupa pracowników merytorycznych na czele z kierownikiem WTZ. Jej sens określają zadania przed nią postawione i przez nią realizowane. Działa w oparciu o regulamin organizacyjny Warsztatu Terapii Zajęciowej przy PSONI Koło w Gryficach.
Samorząd Uczestników
Działa według zasad określonych w regulaminie Samorządu Uczestników WTZ, który jest zatwierdzony przez Zarząd Koła.
Metody pracy stosowane w warsztacie:
Zajęcia w warsztacie:
Formy i metody realizowanej przez warsztat działalności rehabilitacyjnej:
rodzaj prowadzonych zajęć obowiązkowych:
rodzaj prowadzonych zajęć dodatkowych:
Pracownia stolarska
Terapia w pracowni prowadzona jest przez kontakt z surowcem naturalnym, jakim jest drewno. Podstawowym zadaniem jest zapoznanie uczestników z technikami obróbki drewna, łączenia poszczególnych elementów oraz metodami impregnacji. Istotnym elementem zajęć jest opanowanie posługiwania się narzędziami stolarskimi (piła, dłuta, tarniki, młotek) oraz zapoznanie z działaniem wielu urządzeń elektrycznych (wiertarka, wyrzynarka, wypalarka). Podczas pracy uczestnicy wzbogacają swój słownik o nowe terminy techniczne i nabywają umiejętności współpracy w zespole. Konstruowanie budowli z drewna, konstrukcje ze sklejki, renowacja mebli.
Pracownia ceramiczna
Terapia ukierunkowana jest na kontakt uczestnika z surowcem naturalnym, jakim jest glina. Głównym zadaniem realizowanym w trakcie zajęć jest usprawnianie manualne oraz poprawa koordynacji wzrokowo – ruchowej. Przez pracę w glinie kształtuje się w uczestnikach poczucie estetyki, następuje również rozwój wyobraźni pobudzonej możliwością realizacji własnych pomysłów. Uczestnicy poznają różne rodzaje gliny oraz techniki jej formowania, zdobienia, wypalania i szereg innych zabiegów dotyczących tego surowca.
Pracownia technik różnych
Podstawowym celem pracowni jest kształtowanie i doskonalenie poszczególnych uzdolnień, pobudzenie wyobraźni twórczej, usprawnianie zdolności manualnych, jak również kształtowanie umiejętności pracy w grupie. Zadania dobierane są pod względem predyspozycji i umiejętności uczestników: prace w papierze, malowanie ozdób ze sklejki, ceramiki. Obsługa laminarki, komputera.
Pracownia plastyczna
Zajęcia w pracowni mają na celu usprawnianie manualne uczestników, rozwijanie ich wyobraźni, wytrwałości i systematyczności. W ramach zajęć wykonuje się wiele prac z różnych gatunków papieru (wydzieranki, obrazy z papieru). Ponadto uczestnicy zapoznają się z różnymi technikami plastycznymi.
Pracownia prac w papierze
Celem zajęć jest kształtowanie i rozwijanie sprawności manualnej uczestników, ich koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz ogólnej sprawności fizycznej (najgłębiej upośledzonych). Sprawność manualną rozwija się przez pracę w papierze, cięcie, wycinanie, wydzieranie oraz wyklejanie, lepienie, modelowanie, kolorowanie, malowanie. Praca uczestników grupowana jest w etapy, które pokonywane są przez nich z lepszym lub gorszym efektem końcowym. Metoda, technika i forma terapii jest dostosowana do każdego uczestnika indywidualnie.
Pracownia komputerowo poligraficzna
Celem pracowni jest zapoznanie uczestników z urządzeniami elektronicznymi, prawidłowa ich obsługa oraz praca w programach edukacyjnych i tekstowych ukierunkowanych na naukę pisania i liczenia. Praca przy komputerze wykorzystująca myszkę i klawiaturę ma na celu rozwijanie sprawności manualnej rąk, koncentracji oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej uczestników. Uczestnicy nabywają umiejętności obsługi urządzeń technicznych do obróbki papieru tj. laminarka (na ciepło i zimno), bindownica, gilotyna. Uczestnicy wykonują zaproszenia, kartki okolicznościowe, kalendarze, wizytówki, broszury, plakaty, dokumentacje na potrzeby placówki.
Pracownia gospodarstwa domowego
Głównym zadaniem tej pracowni jest nabycie i utrwalenie w uczestnikach umiejętności wykonywania zwykłych czynności życia codziennego. Pracownia rozwija umiejętności związane z samoobsługą żywieniową, przygotowaniem, podaniem i spożywaniem posiłków oraz związanymi z tym czynnościami porządkowymi. Zwraca się tu dużą uwagę na umiejętność ekonomicznego gospodarowania pieniędzmi oraz żywnością jako materiałem terapeutycznym.
Pracownia dziewiarsko krawiecka
Zajęcia w pracowni obejmują pełen zakres szycia ręcznego, umiejętność obsługi maszyny do szycia oraz opanowanie znajomości materiałów i przyborów krawieckich. Umiejętności te uczestnicy nabywają stopniowo, począwszy od bardzo prostych czynności (np. nawlekania igły), aż do coraz bardziej skomplikowanych. Uczestnicy uczą się korzystać z gotowych wykrojów, uczą się sami rysować formy. Przechodzą kolejne etapy szycia ręcznego, a następnie przystępują do czynności związanych z szycie maszynowym. Dodatkowo w pracowni uczestnicy poznają techniki hafciarskie, dziewiarskie. Wykonują różne prace na szydełku i na drutach, w tym serwetki, elementy dekoracyjne.
Pracownia umiejętności gospodarczych
Zadaniem pracowni jest realizowanie umiejętności praktycznych z zakresu prac gospodarczych, porządkowych, ogrodniczych oraz prowadzenia gospodarstwa domowego,użytkowania sprzętu oraz przestrzegania zasad BHP. Podczas zajęć terapeutycznych uczestnicy uczyć się będą podstawowych zasad codziennego życia oraz zasad i umiejętności przysposabiających do pracy.